Aftentur til Hjulby Mose

Aftentur til Hjulby Mose

Torsdag den 14. juni

Mødested: P-pladsen ved Vestervold Skole kl. 18.30.

Turledere Tove Jensen, 65313615, mobil 30639436

Mail:toje@jensen.mail.dk.

Preben Petersen, 65313600, mail: prebenjonna@turbopost.dk.

Turen går til den vestligste del af Hjulby Mose, hvor vi finder oversvømmede enge, tilgroede tørvegrave og gamle stævningsskove, hvor de lokale tidligere hentede brænde til komfurer og hasselstokke til dyrehegn.

På den knap 3 kilometer lange tur (halvanden kilometer hver vej) støder vi også på Vindinge Å og Ladegårdsåen. På stedet, hvor Vindinge Å deler sig, er der en fin bro med den flotteste udsigt ud over det flade landskab og den høje himmel. Her ses ofte musvåger, rørhøg og af og til glenter. Også havørne er set her. På vejen frem og tilbage passerer vi pilekrat, hvor der er gode chancer for at høre nattergalen.

På denne tur får vi selskab af Nyborgs nye kultur-og naturvejleder Tue Skovgård Larsen, der er uddannet biolog og tidligere var ansat på Fjord-og Bælt i Kerteminde. Han har tilbudt et samarbejde med os, og det tager vi med glæde imod.

Udgangspunktet for traveturen i roligt tempo er parkeringspladsen ved hundetræningsbanen ved Hjulbyvej lige syd for motorvejen.

Det er en god grusvej, vi skal gå på, men fornuftigt fodtøj anbefales.  Tag gerne kaffe med og et siddeunderlag. Tillige gerne en kikkert og håndbøger om botanik og fugleliv.

Vi glæder os til at se jer og den nye naturguide.