Hesbjerg skov og Kratholm skov

Tur til Hesbjerg skov og Kratholmskoven.

Torsdag d. 3. maj 2018

Mødested: Parkeringspladsen ved Vester Vold Skole kl. 10.00

Turledere Carsten Pihl (41410482) og Per Aagesen, (61307335),

Første destination på turen er Hesbjerg skov. Det er en ret stor skov, men der er en tur på ca 2 km i en del af skoven, som er en uberørt naturskov. Turen rundt starter fra parkeringspladsen ved Hesbjergvej. Parkeringspladsen ligger på højre hånd små 100 meter ad Hesbjergvej fra Bøllemosegyden. (se ruteplaner nedenunder)

På turen kommer vi bl.a. til et gammelt slot, som nogen ynder at kalde torneroseslottet, fordi det er forfaldent og ”stærkt angrebet” af den vildtvoksende natur – men meget yndigt og bestemt værd at opleve. Desværre er slottet lukket for besøgende.

Turen rundt i skoven er meget kuperet med ret stejle bakker!

Afhængigt af vejret kan der også visse steder være ret mudret, så passende fodtøj!

Der kører for tiden en fredningssag ved Hesbjerg skov. Læs mere om det her på Danmarks Naturfredningsforenings hjemmeside.

Kratholmskoven

Efter at have overstået strabadserne med de mange bakker går turen videre til Kratholmskoven, som ligger ved Eatmosfære, Brogårdsvej 90, 5260 Odense. Her er der en parkeringsplads lige ved indgangen til skoven.

Kratholmskoven er en af Odense Kommunes mange småskove - kun 4 ha ned til Odense Å i kommunens sydligste ende. På trods af sin lidenhed byder den på mange fine naturoplevelser. Både flora og fugleliv samt ikke mindst de mange kilder, som man hører alle steder på turen

Turen rundt er på en lille km på en veltilrettet sti anlagt af Odense Kommune.

I starten af turen er der bord og siddepladser, hvor vi regner med at spise vores medbragte mad samt nyde en kop kaffe

Odense kommune har lavet en lille folder, hvor Kratholmskoven bliver beskrevet (side 7 i folderen), som du kan hente her

Ruteplaner

Ruteplan fra Nyborg til Hesbjergvej

Her er den sidste del af ruten, hvor du drejer fra motorvejen ved afkørsel 53

Følg Middelfartvej ca. 500 m og drej til højre ad Spedsbjergvej. Følg denne til et skarpt sving til venstre og kør ad Bøllemosegyden. Efter en lille km drejes til venstre ad Hesbjergvej og små 100 meter fremmer ligger en lille parkeringsplads på højre hånd Der mødes vi og går en herlig tur på ca 2 km gennem en uberørt skov.

Ruteplan fra Hesbjergvej til Kratholmskoven

Følg Bøllemosegyden til Ravnebjerg, drej til højre og følg Ravnerbjerggyden. Kør videre ad Brændekildevej gennem Bellinge. Følg herefter Brogårdsvej til nr 90. Her ligger Eatmosfære på højre hånd.

Ruteplan fra Kratholmskoven til Stenløsevej.

Følg herefter Stenløsevej til Motervejen (ved den store rundkørsel).

Venlig hilsen på bestyrelsens vegne Carsten Pihl og Per Aagesen Turledere.