Heldagstur til Skarø

Naturhistorisk Forening Nyborg

Tur til Skarø tirsdag den 14.juni

Mødested: Parkeringspladsen ved Vestervold Skole kl. 9:30

Kørsel i private biler ca. 60 km.

Turledere Elsebeth Kjær Hansen, tlf. 65315764, mobil 41294757, mail: elsebethhansen@cdnet.dk

Preben Petersen, tlf. 65313600, mail: prebenjonna@turbopost.dk

Den lille ø Skarø i Det sydfynske Øhav ligger ca. en halv times færgesejlads fra Svendborg.

På øen møder vi den lokale turleder, Preben Sørensen, som vil føre os rundt et par timer og fortælle om øens seværdigheder, natur og historie.

Efter turen rundt spiser vi den medbragte frokost kl. ca. 13, og derefter er der mulighed for at gå omkring på øen på egen hånd eller efter forslag fra turlederen, indtil vi skal retur med færgen til Svendborg kl. 16.35.

Øen er kun et par kilometer på hver led men rummer alligevel en del naturtyper fra smalle stenrev til søer med strandtudser. Og så er der naturligvis den lille hyggelige by og havnen. Fra alle dele af øen er der flot udsigt ud over Øhavet, hvilket i sig selv gør den slags øture til en god oplevelse. Ligeledes sejlturen ud gennem Svendborgsund med den lille færge Højestene.

Færgeturen koster 100 kr., som I skal betale på færgen. Dertil skal der betales 30 kr. for bilkørsel til Svendborg og retur. Der er parkeringsplads på Frederiksøen ret tæt på færgelejet, og vi har beregnet god tid til dels at finde pladsen og dels til traveturen hen

Der er forhåndstilmelding til en af turlederne senest mandag den 6.juni.

Påklædning: solide sko og en regnjakke. Tag gerne et siddeunderlag med. Medbring mad og drikke til hele dagen.

En lille folder om Skarø kan downloades på Skarø Beboerforenings hjemmeside.

Hent folderen her eller Søg på Skarø, klik på Velkommen til Skarø – den officielle hjemmeside for Skarø”. Klik ind på ”Oplev Skarø” og find linket til folderen dér.

Gode hilsener fra turlederne.